Rośnie u nas sieć dróg . Zarazem też pojazd w gospodarstwie domowym pomalutku jest oczywistością. Chociaż nie jest u nas podobnie jak za oceanem, gdzie podłóg wszelkich doniesień albo reportażowych samochód ważniejszy jest od apartamentu.

Sportowe auto

Autor: Ben
Źródło: http://www.flickr.com
Samochód jest tam elementem kultury . Jak pisze w swojej publikacji o Ameryce dziennikarz Programu 3 Marek Wałkuski, stosunek Amerykanów do pojazdów może w Europie Środkowej dziwić. Nie zmienia to faktu, że motoryzacja w Polsce dynamicznie rośnie. Jednocześnie z intensyfikacją motoryzacji rośnie popyt na ropę. Drzewiej kierujący był skazany na ropę naftową. Teraz wyborów jest zdecydowanie więcej. Zacząwszy od układów na gaz propan (sprawdź – zbiorniki na gaz) kończąc na silnikach hybrydowych. Z rachunkowego punktu widzenia to drugie wyjście – hybryda jest jeszcze nieintratne, przede wszystkim z racji technicznych. Niska obecnie wydajność ogniw elektrycznych jest niewystarczająca.

Silnik samochodu

Autor: LiteWriting aka Loreen72
Źródło: http://www.flickr.com
Faktyczne zatem rozwiązania są takie: tradycyjne paliwo, olej napędowy lub gaz propan (poczytaj też). Symulacje wskazują, że auta ze zbiornikami na gaz są bardziej opłacalne niż na standardowe paliwo. Są one prawie o pięćdziesiąt procent mniej kosztowne od etyliny i mają współmierną cenę z dieslem. Dla przykładu koszt jazdy na 100 kilometrów równa się od około 58 PLN dla benzyny a 39 zł dla ropy, LPG z kolei to koszt 34 zł. Jeżeli do wyliczenia uwzględni się również informacje że instalacje samochodowe na gaz propan coraz bardziej tanieją, wtenczas taka zamiana bądź też nabycie auta z przez producenta zainstalowanym zbiornikiem na gaz jest zyskowna. Instalacja do samochodu odróżnia się od innego typu instalacji LPG. Jest to układ złożony – ogólnie mówiąc – z miksera i butli z armaturą.

Pierwsza część instalowana jest pod silnikiem. Następny fragment to zbiornik na gaz z armaturą instalowany w bagażniku wozu. Zależnie od typu silnika i metody podawania paliwa wyróżniamy 4 najbardziej popularne generacje instalacji samochodowej na gaz propan: pierwszytyp to instalacja gazowa z ręczną regulacją stosowana w wozach starszego typu z wtryskiwaniem gazu bez katalizatora. Druga klasa to układ z elektroniczną regulacją instalowany w autach z podawaniem paliwa oraz z katalizatorem. Kolejna klasa to wtrysk ciągły gazu w fazie lotnej i nareszcie czwarta klasa – naprzemienne wtryskiwanie propanu stosowane w napędach najnowszej generacji. Cena instalacji na propan w największym stopniu jest zależna od typu silnika.