Mało kto nie zachwycał się w trakcie oglądania filmu z ujęciami z powietrza. Uchwycenie wielu horyzontów, np. nadciągających wojsk lub trudnych do okiełznania przestrzeni krajobrazowych zapamiętujemy szczególnie. Filmowanie powietrznych przestrzeni bywa filmową gratką, lecz nie tylko kinematografia korzysta z takich rozwiązań – powietrzne ujęcia to także kąsek dla branży reklamowej, turystycznej i lotniczej.

Tworzone są kolejne filmy promujące województwa, w których korzysta się z usług firm proponujących filmowanie z powietrza (magiceye.com.pl/filmowanie-i-zdjecia-z-powietrza/). Drony, czyli bezzałogowe platformy wynoszące posiadają zamontowane sprzęty cyfrowe do uchwytywania momentów z powietrza. Koszt ujęć „powietrzno-filmowych” zależy przede wszystkim od używanego sprzętu (jakości lustrzanki), uwarunkowań miejskich, rodzaju ujęć (w ruchu – powolne). Swoje znaczenie ma też czas włożony w podniebne kręcenie, a także kwestia dojazdu sprzętu na miejsce kręcenia.

zdjęcie

Autor: Elvert Barnes
Źródło: http://www.flickr.com

Przyrządem tym może stać się przykładowo motolotnia, sterowiec czy balon co jest tańszym rozwiązaniem. Poza tym balonu nie dotyczy zakaz lotu nad terenem zabudowanym, a więc może być bez problemu wykorzystywany podczas fotografowania miast czy też miejsc nie dostępnych dla helikoptera. Balonem można robić zdjęcia z wysokości od 5 do 150 metrów nad ziemią. Aparat fotograficzny zawieszony pod balonem helowym sterowany jest zdalnie i może realizować zdjęcia z powietrza pod dowolnym kątem w stosunku do powierzchni ziemi. Realizowane z pomocą balonu fotografie z powodzeniem możemy łączyć tworząc rozległe panoramy. Taka sesja zdjęciowa przy pomocy latawca lub balonu helowego może trwać w jednym i tym samym miejscu nawet przez kilka godzin, wobec tego jest to kapitalna metoda do fotografowania wszelkich imprez masowych.

Dron z kamerą

Autor: Peter Linehan
Źródło: http://www.flickr.com

Najważniejszym elementem, bez którego nie ma sensu rozpoczynać kadrowania, jest zapewnienie legalności i zabezpieczenia przestrzeni powietrznej – jeśli ta jest uznawana za niebezpieczną, bez odpowiednich kontroli i pozwoleń, nie może być wykorzystana do planu filmowego i fotograficznego. Zobacz: www.magiceye.com.pl/. Stąd też robienie sesji nad zgromadzeniem ludzi lub gęstą siecią odbiorników radiowych również przekracza możliwości podniebnych reżyserów. Na niesprzyjające warunki pogodowe nie mamy wpływu, ale także one uniemożliwiają rozpoczęcie nagrań. Warto fotografować w godzinach przedpołudniowych i – oczywiście – nie „pod słońce”, chyba że takie jest założenie twórcy. Platforma osiąga prędkość samochodów – oscyluje w przedziale 40-100 km/h, w zależności od dynamiczności kadru i przyspieszeń na wizji.